Maria Puusaari © Touko Hujanen
Konsertti

Maria Puusaari, viulu

Hannu Pohjannoro: Hiljaisuuteen (2015) säveltäjä Jouni Kaipaisen muistolle
Sampo Haapamäki: Logo (2013)
Outi Tarkiainen: Kunnes kivi halkeaa (2008)
Osmo Tapio Räihälä: (G)astronomia (2015) (kantaesitys), teksti Suvi Valli
Sauli Zinovjev: Arco (2014)
Perttu Haapanen: Lost Boys (kantaesitys)
Jovanka Trbojevic Usko (2004)

”Muistoja ja odotuksia” koostuu suomalaisten säveltäjien sooloviuluteoksista. Jäsenyyteni Uusinta Ensemblessä ja Radion sinfoniaorkesterissa on ollut aitiopaikka tutustua suomalaisiin säveliin ja niiden luojiin. Kaiken kamarimusiikin keskellä oma yksityinen keitaani on sooloviulukirjallisuus. Etsin teoksia ja tarinoita, jotka sitovat ohjelmistot sopiviksi sävelkimpuiksi.

Runous ja ääni valikoitui kuin varkain teosvalintojen teemaksi. Viulu käy sekä ääni- että äärirajoilla, ja soittimen ilmaisua laajentavat niin tiibetiläisiä gongeja ja katumelua mukaan tuova elektroniikka kuin videokin.

Hannu Pohjannoro saattelee hiljaisuuteen viime vuonna edesmenneen tamperelaisen säveltäjäkollegansa Jouni Kaipaisen. Säveltäjä on vaiennut, teosluettelo on valmis, mutta musiikki elää!

Sampo Haapamäen Logo viululle ja eloelektroniikalle vie viulistin neljäsosasävelaskelten ja pedaalilla ohjailtavien elektronisten äänten tutkimusmatkalle. Logo oli Haapamäelle ensimmäinen eloelektroniikkaa sisältävä teos, joten uusia, kiinnostavia polkuja lienee edessä.

Outi Tarkiaisen teos Kunnes kivi halkeaa Sirkka Turkan runoon on kuin moderni itkuvirsi, joka ekspressiivisyydessään pitää kiinni jokaisesta olemisen sekunnista.

Osmo Tapio Räihälän (G)astronomia runoilija Suvi Vallin tekstiin on oikeastaan duo lausujalle ja viulistille. Puhelias henkilö voi täyttää nuo molemmat roolit. Runo kulkee elämän ääriä pitkin, arkisen ja äärettömän välillä.

Sauli Zinovjev etsii musiikissaan kauneutta, ja Arcossa viulun soivuus eri rekistereissä pääseekin päärooliin. Niinpä huippukohdan viittaus César Franckin romanttiseen A-duuri-viulusonaattiin onkin osuva.

Konsertin toinen kantaesitys, Perttu Haapaselta tilaamani uusi teos, on ollut vireillä jo vuodesta 2008. Tätä kirjoittaessani teos on minullekin vielä tuntematon, mutta tilaamisen iloja on ennakkotyöskentely säveltäjän kanssa, ja tiedän ainakin saavani ohjailtavaksi myös videon.

Tampere Biennalen perustaja Usko Meriläinen oli minulle tärkeä rohkaisija. Hänen sooloviuluteoksensa Opusculum esittäminen oli lähtölaukaus sooloviuluprojektilleni. Jovanka Trbojevicin Usko muistelee edesmennyttä säveltäjää hiljaa hyräillen – ja tähän hyräilyyn saa yleisökin mielellään yhtyä!

-Maria Puusaari

Konsertti päättyy noin klo 15.